Kedves Netflix!
Nem áll szándékomban
személyeskedni, ó ugyan, az ilyesmi nem vall rám, de egyszerűen már késztetést
érzek arra, hogy megkérdezzem; MÉGIS MI TÖRTÉNT?
Mert igen, én most kijelentem; a
Netflix Death Note filmje nagyon jó
lehetett volna.
Hé, hé… most miért mész el?
Gyere vissza, mindent
megmagyarázok!
Szóval. Hogy miért is gondolom
ezt?
Vegyük a színészeket.
Light szerepében Nat Wolffot
láthattuk. Kitűnő és őszinte színészi játék, csak az a kis probléma van, hogy ő
nem Yagami Lightot játssza, hanem Light Turnert, és igen, a két személyt én nem
vagyok hajlandó egyként kezelni. (Valamint, a „nagyon jól játssza, amit kiadtak
neki, egyedül az írók rontották el, de ők nagyon” szindróma igaz szinte az
összes karakterre.)
Hasonlítsuk össze a kettő villanykörtét.
Petra menj aludni.
Yagami Light mintatanuló – Light
Turner szintén.
Yagami Light zseni, és ez
sugárzik minden megnyilvánulásából és tettéből, minden cselekedete alaposan
megfontolt – Light Turner zsenialitása annyiban merül ki, hogy megoldja pénzért
más diákok házifeladatát.
Yagami Light tisztában van a
veszéllyel, ami ködként veszi körbe életének minden mozzanatát. Érzelmeit
elrejti, és még ha belül már retteg, és fogalma sincs a következő lépéséről,
ezt az élete árán sem fogja kimutatni, hiszen tudja, akkor az lesz az a
pillanat, amikor vereséget szenved. A lehető legnagyobb óvatossággal épít
kapcsolatokat. – Light Turner meg fogja magát, és elmondja az első keze közé
akadó szépseggű lányt, és elmond neki mindent a Halállistáról, és beszervezi maga
mellé, amikor még elméletben soha nem beszéltek. Elvégre, én kérek elnézést,
talán még én is így csinálnám.
Yagami Light igazi manipulátor,
vérbeli hazudozó vált belőle, a történet végén öt perc alatt be tudta volna
adni bárkinek, hogy Athéné valójában úszóvilágbajnok volt a nyolcvanas években,
és Aphrodité volt az edzője. – Light Turner csak fogja a fejét és visítozik, és
nézi, hogy mégis mi történik körülötte, aztán a végén ugyan kapunk egy kicsit
belőle, hogy azért ő is alakított valamit, de erről majd később.
Erről ennyit. Felfogtuk, hogy ez
a Light nem Light.
De mi van a másik központi
karakterrel? Helyesbítek, a másik karakterrel, akinek központinak kellett volna lennie.
A mérhetetlen unszimpátia belőlem
L iránt egyáltalán nem a színész bőrszínéből ered, erre kérem ne is gondoljon
senki.
Hogyan ismertük meg L-t az
animében?
Mint a világ legjobb detektívje,
aki sosem mutatja az arcát, sokan pedig a létezésében is kételkednek, a
személyazonosságát olyan szinten óvják, hogy bármikor megszólal, – természetesen
valamilyen elektronikai készüléken keresztül - a hangját eltorzítják. L épp
olyan zseni, ha nem nagyobb, mint szeretett főszereplőnk, Light, és huszonnégy
részen keresztül nézhetjük ennek a kettőnek a gigászi párbaját.
Ehhez képest a Netflix elénk tolt egy agresszív, indulatos, határozottan érzések által vezérelt, meggondolatlan férfit, aki csak úgy nyilvánosság elé áll, és megoldja a személyazonosság dolgot egy kendővel az arca előtt. A legapróbb adódó probléma miatt is pánikrohamot kap és sírásra áll a szája.
Ehhez képest a Netflix elénk tolt egy agresszív, indulatos, határozottan érzések által vezérelt, meggondolatlan férfit, aki csak úgy nyilvánosság elé áll, és megoldja a személyazonosság dolgot egy kendővel az arca előtt. A legapróbb adódó probléma miatt is pánikrohamot kap és sírásra áll a szája.
Valamint megint előjön a
probléma, hogy a színész tökéletesen játssza a feldühödött férfit aki GYILKOL
dühében, de ez nem L. Én fizikailag képtelen vagyok már erről beszélni –
térjünk vissza a konfliktusra.
Amitől az összecsapásuk még
érdekesebb lesz, hogy az egész teljesen kiszámíthatatlan, konkrétan előttünk
van, ahogyan egy üres szobában ülnek egymással szemben, farkasszemet nézve a
másikkal, teljesen semleges arckifejezéssel. Ahogyan minden szót, melyet
kiejtenek óvatosan fogalmaznak meg, miközben az agyukban a fogaskerekek ezerrel
pörögnek, próbálnak behatolni a másik elméjébe a legkisebb résen keresztül is,
hogy átláthassák a másik gondolatmenetét, ezzel feléjük kerekedve.
Az egészet végig kíséri az
egyszerű, instrumentális, feszültségkeltő zene, az animékben megszokott belső
monológok – minden, ami a filmben nem volt meg. Egyszerűen csak nem volt meg a
Death Note életérzés. Ahogyan fogalmunk sem volt a végkimenetelről, mert mind a
két fél zsenialitásával tökéletesen tisztában voltunk, a kérdésünk csak az
volt, melyikőjük törik meg hamarabb. Ez tényleg, őszintén hiányzott.
Aztán, kedves olvasó,
emlékeztetlek téged is, van egy olyan dolgunk még hátra, hogy cselekmény.
A hatalmas hiba, amit először
kiemelnék, az fő ok, amiért elkönyveltem az egész filmet rossznak.
Az animében Light felveszi a
leesett füzetet – szegény gyengeelméjű íróinknak csak idáig sikerült követni a
dolgok történését.
Nem azzal van a problémám, hogy
jaj, Light máshol próbálta ki a füzetet, a füzetben több szabály van, a
körülmények mások, az első halál más, és társai - nem,
nem és nem. Ezektől egyébként bármilyen adaptációban képes lennék
eltekinteni, hiszen ha nem hat ki a fő cselekményszálra, és általánosságban nem
megy a minőség rovására, kit érdekel.
De az, amikor már az egész
történetet beindító mozzanatot megváltoztatják, nos, igen, az egy cseppecskét
irritáló.
Eredetileg Light megtalálja a
füzetet, otthon pedig kipróbálja, hiszen ekkor még ő maga sem hisz igazán az
erejében. Miután ráeszmélt, hogy ezzel a lehetőséggel a kezében mégis mire
képes, milyen változtatásokat vihet végre a világban, felvilágosodik, és
elkezdi használni a füzetet a szerinte legmegfelelőbb módon. Ryuk csak ezután
bukkan fel a szobájában, és kezdenek el higgadtan beszélni egymással a
füzetről. Ryuk az a karakter, aki annyira szarik mindenre, mint még előtte
senki más, ő komolyan csak szórakozni jött, és bele sem akar avatkozni az
egészbe, megelégszik az események nevetve figyelemmel kísérésével.
Mai filmünkben pedig ahogyan a
füzet leesik, Light felveszi, aznap pedig az elzáráson a tanár kimegy pár
percre – ő kihasználja az alkalmat, előveszi hát ezt az érdekesnek tűnő
Halállistát. Pár pillanattal később az osztályterem átváltozik egy horrorfilm
helyszínévé, a fények kialszanak, a tárgyak hirtelen repkedni kezdenek, Light
visítozva próbál menedéket keresni mindeközben.
És a döntő pillanat; Ryuk Light
mellett állva nézi, ahogyan két srác éppen az utcán zaklat egy lányt, ekkor
pedig Ryuk mondja neki, hogy ezt megállíthatja a füzet segítségével. Így végül
a halálisten veszi rá a fiút annak használatára, és ő ülteti el a fejében a
gondolatot, miszerint így segíthet az embereken.
Számomra ez a legnagyobb hiba az
egészben. Hiszen pont az volt az anime lényege, hogy Light önként döntött így,
ő akart az új világ istene lenni, és irtani a rosszat – ez volt az alappillére
mindennek.
Amit még személyesen eszméletlenül hiányoltam az elsősorban L és Light kapcsolata volt egymással - nem lehet jól szavakkal leírni, de az, ahogyan L barátként tekintett Lightra, azonban végig megvolt mindkettejükben a bizalmatlanság magas foka, egyszerűen lenyűgöző. Itt konkrétan alig érintkeztek egymással értelmesen.
Másrészről pedig szerintem elengedhetetlen lett volna a cselekmény fokozatosabb, de mégis nagyon izgalmas és pörgős kibontakozása - itt indokolatlanul gyorsan történt minden, úgy éreztem, mintha mindenki elkezdett volna valamit aztán fél perc múlva megunta és futott továbbblogger pályafutásom jellemzését olvashatták, hölgyek-urak
Amit még személyesen eszméletlenül hiányoltam az elsősorban L és Light kapcsolata volt egymással - nem lehet jól szavakkal leírni, de az, ahogyan L barátként tekintett Lightra, azonban végig megvolt mindkettejükben a bizalmatlanság magas foka, egyszerűen lenyűgöző. Itt konkrétan alig érintkeztek egymással értelmesen.
Másrészről pedig szerintem elengedhetetlen lett volna a cselekmény fokozatosabb, de mégis nagyon izgalmas és pörgős kibontakozása - itt indokolatlanul gyorsan történt minden, úgy éreztem, mintha mindenki elkezdett volna valamit aztán fél perc múlva megunta és futott tovább
A női főszereplőnkről pedig nem
szeretnék sokat beszélni, túl vegyes az egész karakter – hol azt próbálják
alátámasztani, hogy nem több egy idióta fruskánál, aki csak Light gyenge
segédje, hol pedig, hogy valójában nagyon badass és okos, és van saját akarata.
Az utóbbi nem igazán sikerült.
Amit kiemelnék, hogy nagyon
tetszett, az a képi világa. A halálok egészen különlegesen voltak felvéve,
azokat tényleg imádtam, L rég elhagyatott ’otthonát’ is hatásosra csinálták meg.
Az utolsó előtti bekezdés; a
vége. Light a kórházi ágyán fekszik, és elmeséli, mit hogyan alakított, és hogy
mennyire történt minden úgy, ahogyan azt ő eltervezte. Az egész jelenetsor
hangulatát át kellett volna vinni az egész filmre, ahogyan Light teljesen
higgadtan vázolja a zsenialitását. Bár, az egészben volt némi felesleg érzetem,
úgy éreztem, már inkább ráment az egész óriáskerekes-dolog a látványra, az
izgalomra, de ha Light ezt direkt így akarta, teljesen értelmetlen volt.
Összességében úgy gondolom,
hogyha ezeknek a színészeknek jó szövegkönyvet adnak a kezükbe, az írók pedig
jobban megfigyelték volna a karaktereket, és nem akartak volna a közönség tömeg-tini részéhez igazítani mindent,
akkor lehetett volna ennél sokkal jobb.
Ennyi mára, elég kusza lett, de
nem is nagyon terveztem „profi kritikát” írni, csak egy összefoglaló véleményt.
Nektek hogy tetszett?
Szia!
VálaszTörlésÉn régen néztem az animét -, sajnos nem jutottam a végére -, de a sorozat kapcsán meg akartam nézni, hogy aztán a sorozatot is értékelni tudjam majd a blogomon, de ezek után szerintem csak belenézek, és inkább nem is említem senkinek, hogy ilyen is van. :D
Mert amikor felrakták YT-ra az előzetest, mindenki szarozta én meg azt gondoltam, szerintem örülni kéne, hogy ez a fantasztikus ötleten alapuló anime eljut azokhoz is, akiknek nem kenyere az ázsiai rajzfilm, na de nem tudom, mit gondoljak.
Nagyon jó poszt lett! :)
*csendben haldoklik és elgondolkozik, hogy vajon ez vagy a Suicide Squad lett-e a rosszabb adaptáció*
VálaszTörlésEZ ITT A KÉRDÉS
Törlés